top of page

ARKITEKTURPEDAGOGIK + DIALOGPROCESSOR

Arbetet syftar till att ge barn och unga inflytande över utformningen av sin lokala miljö, utrymmen som de använder i sitt vardagsliv.

 

Barn och unga besitter värdefull kunskap om sin lokala miljö och sin individuella situation. De utgör framtiden och deras perspektiv, idéer och synpunkter är inte bara viktiga utan dessutom en tillgång i beslutsprocesser, särskilt i frågor som berör dem mest.

 

Vi på LIONARC har spetskompetens inom dialogprocesser utifrån barnperspektivet.
 

Arkitekturpedagogiskt arbete syftar till att vi delar med oss av våra kunskaper och verktyg för att ge barn och unga möjlighet att bättre förstå den byggda miljön som vi lever i. Genom att engagera och inkludera barn och unga i förändringsprocessen av den fysiska miljön skapas goda förutsättningar för social hållbarhet.

Vi håller workshops på förskolor och skolorna där vi varvar mellan moment som till exempel presentation, analysövning, kartstudie, skiss och modellbygge. Vi anpassar våra workshops till projektets behov och använder en variation av övningar som syftar till att stimulerar inlärning och uttryck. Vi tar stor hänsyn till individens olika förutsättningar att kommunicera och ta till sig ny information. 

 

Dialogprocessen kan med fördel göras till en del av ett planerat förändringsarbete i närmiljön, utomhus eller inomhus. I sådana fall är vi öppna för samarbeten med andra förvaltningar eller aktörer.

© 2025 LIONARC AB

bottom of page